Mijn promotieplan

Hey!

Het is alweer 4 dagen geleden dat mijn boek uitgekomen is. Ik heb al een aantal erg leuke reacties gekregen van mensen uit mijn omgeving en zelfs al een paar mensen die het boek besteld hebben. Na een paar dagen rust, ik werd ook nog eens ziek, ga ik er nu weer tegenaan en ga ik beginnen met de promotie voor het boek. In dit bericht wilde ik mijn promotieplan doornemen.

Een van de belangrijkste vragen is wel: wie is de doelgroep van mijn boek? Deze vraag heb ik mezelf dan ook erg vaak gesteld en tot op de dag van vandaag weet ik dat niet zo goed. Mijn boek valt net tussen de young adults en de tieners van 12 tot 16 jaar in. Dus heb ik er maar van gemaakt: meiden van 12 tot 18 jaar.

Wat ook erg belangrijk is, is de vraag: welke pers zou geïnteresseerd zijn in mijn boek? In mijn dorp hebben we niet zoiets als een dorpskrant maar we hebben wel een facebookpagina. Ik wil binnenkort ook contact gaan zoeken met deze persoon en dan kijken of er een bericht van mijn boek op de pagina kan komen. Verder heb ik contact gezocht, zoals je op de foto kunt zien, met de Jouster courant. De Jouster courant is een krant die wordt verspreid over een aantal dorpen waar wij ook onder vallen. Verder heb ik ook contact gezocht met boekhandels waar mijn boek eventueel verkocht kan worden. Het is nog even afwachten op hun reactie.

En dan de laatste vraag: wat voor promotie zou ik willen geven? Natuurlijk is er een promotiemail rond gestuurd naar familie en naasten en natuurlijk hoop ik dat daar mond tot mond reclame uit voortvloeit. Maar om het nog een extra zetje te geven, buiten de kranten, boekhandels en facebook om, ga ik zelf posters maken die ik bij de plaatselijke supermarkt ga ophangen en ga langs brengen bij de plaatselijke kapper.

Ten slotte wil ik graag afsluiten met twee dingen. Ten eerste zijn er nog veel meer vragen die je jezelf zou kunnen stellen. Zo zou je nog kunnen vragen: hoe bereik ik mijn doelgroep of wanneer begin ik met de promotie maar dit waren vragen die voor mij vanzelf sprekend waren. Ik val namelijk zelf onder de doelgroep en ik kon niet eerder beginnen met de promotie dan toen het boek uitgegeven werd.

En ten tweede ga ik inderdaad zelf de posters en flyers maken. Ja, ik heb promotiemateriaal gekregen via Boekscout wat ik gelijk kan uitprinten maar ik ben erg graag creatief bezig en wilde daarom de posters zelf maken. De volgende keer zal ik laten zien hoe ze geworden zijn en hoop ik dat ik meer kan vertellen over de vorderingen van de kranten en boekhandels. Tot dan!

Groetjes,

Mariska

P.S. Aangezien de afbeelding wat aan de kleine kant is deze keer, in verband met andere mails die ik niet zichtbaar wil hebben, kun je op de afbeeldingen klikken. Hierdoor wordt de afbeelding iets groter en kun je zien wat erop staat.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Reacties

Hè Mariska,
Ben al heerlijk aan het lezen, benieuwd hoe het afloopt. En jij lekker creatief bezig. Veel plezier!!!!!!
Alie de Boer, op 24-06-18

Mijn promotieplan

De goodiebag van Binnert Overdiep

Young adult avond #1

Laptop weg en journals erbij

Uitstapje naar Maastricht

Boekreview 3 -> mysterieuze moord in een luxe beauty-instituut